مقایسه تطبیقی توسعه دریامحور ایران با کشورهای پیشرو
مقایسه تطبیقی توسعه دریامحور ایران با کشورهای پیشرو

در دهه‌های اخیر، اقتصاد دریایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های توسعه پایدار، اشتغال‌زا و ارزآور در کشورهای ساحلی مطرح شده و سیاست‌گذاران در سطح ملی و بین‌المللی توجه ویژه‌ای به آن دارند. در ادامه، پنج کشور پیشرو در این حوزه و مقایسه تطبیقی این کشورها با مزیت‌های رقابتی ایران ارائه می‌شود؛

  • هلند: با وجود وسعت اندک، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مواد غذایی دریایی است و در مدیریت منابع آب، بنادر هوشمند (مانند بندر رتردام) و سازه‌های ساحلی پیشرو است.
  • چین: با سرمایه‌گذاری گسترده در بنادر، کشتیرانی و شهرهای ساحلی، اقتصاد دریایی خود را به بخشی استراتژیک از طرح «کمربند و راه» تبدیل کرده است.
  • سنگاپور: یکی از بزرگ‌ترین مراکز حمل‌ونقل و لجستیک دریایی جهان؛ با تکیه بر فناوری و سرمایه‌گذاری در اقتصاد آبی
  • نروژ: در حوزه انرژی‌های دریایی (نفت و گاز دریایی، انرژی باد فراساحلی) و شیلات صنعتی بسیار موفق عمل کرده است.
  • هند: با اجرای طرح «سگارو مالا» به دنبال تقویت زنجیره تأمین دریایی و شکوفایی بنادر و مناطق ساحلی است.

در ادامه، مقایسه‌ای تطبیقی میان ایران و پنج کشور پیشرو در اقتصاد دریامحور (هلند، چین، سنگاپور، نروژ و هند) ارائه می‌دهم. این مقایسه بر اساس شاخص‌های کلیدی توسعه دریامحور انجام شده است:

 

کشور

شاخص

ایران

چین

سنگاپور

هلند

نروژ

هند

طول خطوط ساحلی

5.800 کیلومتر (سواحل شمال و جنوب)

14.500 کیلومتر

تقریباً 193 کیلومتر

حدوداً 451 کیلومتر

25.000 کیلومتر (شامل جزایر و فیورها)

حدوداً 7.500 کیلومتر

مزیت جغرافیایی

موقعیت راهبری در کریدور

شمال- جنوب

دسترسی به اقیانوس آرام و تجارت جهانی

در قلب ترانزیت شرق- غرب آسیا

دروازه اروپا به تجارت دریایی

دسترسی گسترده به دریای شمال و اقیانوس منجمد شمالی

دروازه هند به اقیانوس هند و شرق آفریقا

زیرساخت بندری

ظرفیت‌های چشم‌گیر، ولی بهره‌وری پایین در بنادر (چابهار، بندرعباس و .)

شبکه بنادر هوشمند با فناوری بالا

بندر سنگاپور، یکی از پرترافیک‌ترین بنادر جهان

بندر رتردام، پیشرفته‌ترین بندر اروپایی

بنادر فراساحلی پیشرفته و مراکز خدمات نفت وگاز

در حال نوسازی بنادر با طرح Sagarmala

اقتصاد شیلات

ظرفیت بالقوه بالا

(خصوصاً در مکران و دریای عمان)

توسعه یافته با صادرات گسترده

محدود ولی با بهره‌وری بالا

مدیریت پایدار و صادرات شیلات

یکی از پیشرفته‌ترین شیلات جهان

تولیدکننده بزرگ آبزیان، ولی با چالش در مدیریت منابع

انرژی دریایی

نفت و گاز فراساحلی (خلیج فارس)

ضعیف در انرژی تجدیدپذیر دریایی

سرمایه‌گذاری کلان در انرژی بادی فراساحلی

محدود

پروژه‌های انرژی جزر و مدی و بادی

پیشرو در انرژی باد و نفت دریایی

تمرکز بر گار طبیعی ساحلی و پروژه‌های بادی فراساحلی

گردشگری دریایی

ظرفیت بالقوه بالا

توسعه یافته نیست

محدود به برخی مناطق خاص

گردشگری دریایی سطح بالا

فعال به‌ویژه در سواحل شمالی

گردشگری طبیعت و دریای شمال فعال

رشد تدریجی در سواحل غربی و جنوبی

طرح ملی توسعه

فاقد طرح جامع یکپارچه

(چند سند پراکنده و موازی)

سیاست‌های ملی دریامحور در برنامه‌های توسعه منطقه‌ای

راهبرد ملی اقتصاد دریایی

سیاست ملی مدیریت آب و دریا

سیاست ملی مدیریت آب و دریا

طرح ملی «سگارومالا» برای توسعه بندرها و سواحل

جایگاه نهادی

پراکندگی بین دستگاه‌ها

نبود نهاد فراگیر دریامحور

وزارتخانه‌ها و نهادهای هماهنگ‌شده تخصصی

نهادهای منسجم و هوشمند در سطح دولت

نهادهای ملی و منطقه‌ای فعال

نهادهای ملی و منطقه‌ای فعال

وزارت بنادر و کشتیرانی فعال و هماهنگ

 

مقایسه تطبیقی اقتصاد دریامحور ایران با کشورهای پیشرو

 


دوشنبه 16 تیر 1404 (3 هفته قبل )

توسعه دریامحور (یا اقتصاد مبتنی بر دریا) به مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی اطلاق می‌شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از دریاها، سواحل و منابع آبی بهره می‌گیرند. این نوع اقتصاد در دهه‌های اخیر به‌عنوان یک راهبرد نوین برای توسعه پایدار مطرح شده و به دلایل مختلفی از جمله؛ مزیت جغرافیایی و تجاری، منابع طبیعی گسترده، امنیت غذایی و اشتغال، زیست‌پذیری و توسعه منطقه‌ای، توسعه فناوری و نوآوری، موقعیت ژئوپلیتیکی و نظامی و دلایل متنوع دیگر، از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !