اخبار سایت
افزایش ظرفیت ترانزیت بنادر ایران به ۴۰ میلیون تن تا پایان برنامه هفتم توسعه
با هدف تقویت جایگاه ایران در مسیرهای ترانزیتی منطقه، سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ظرفیت ترانزیت بنادر کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۴۰ میلیون تن خواهد رسید. این هدف با توسعه زیرساخت‌ها، احداث بنادر جدید و بهره‌گیری از شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای دنبال می‌شود. ...
مذاکره با کشورهای CIS برای سرمایه گذاری در بنادر ایران به مرحله امضای تفاهم نامه رسید
در راستای اجرای سیاست های دولت چهاردهم و تاکیدات رئیس جمهور، تحقق برنامه هفتم پیشرفت با تمرکز بر اقتصاد دریامحور در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته است.
بخش خصوصی متولی اصلی اقتصاد دریایی است
دبیر اجرایی همایش توسعه دریامحور گفت: این همایش، به‌عنوان حلقه ارتباطی سه رکن اصلی توسعه دریایی، می‌تواند زمینه‌ساز فعال‌شدن صنعت دریایی در کشور، رفع موانع قانونی و هم‌افزایی میان نهادها شود.
در نشست خبری همایش توسعه دریامحور چه گذشت؟
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران با هشدار درباره تهدید کریدورهای رقیب، خواستار تقویت دیپلماسی اقتصادی و اعتماد به بخش خصوصی برای بهره‌ برداری بهتر از ظرفیت‌ های ترانزیتی کشور شد.
در نشست خبری همایش توسعه دریامحور چه گذشت؟
۱۱ شهریور ۱۴۰۴ نشست خبری پنجمین دوره همایش ملی توسعه دریامحور با حضور مسعود پل مه، رئیس همایش و دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران برگزار شد.
پیوند دانشگاه و صنعت در پنجمین همایش ملی توسعه دریامحور
پنجمین همایش ملی و نمایشگاه توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری با شعار «سند تا ساحل؛ راهبردهای توسعه پایدار» ۲۶ و ۲۷ بهمن در تهران برگزار می‌شود؛ رویدادی که با هدف پیوند دانشگاه و صنعت، هم‌افزایی بخش خصوصی و دولت و ترسیم چشم‌انداز بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های دریایی ایران، میزبان فعالان، سرمایه‌گذاران و پژوهشگران این حوزه خواهد بود. ...
محورهای هفتگانه رویداد چه می گویند؟
پنجمین رویداد ملی توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری با شعار «سند تا ساحل، راهبردهای توسعه پایدار» به‌منظور تبیین و ترویج راهبردهای کلان توسعه دریامحور ایران طراحی شده است. محورهای انتخاب‌شده برای این رویداد، با دقت و بر اساس اسناد بالادستی، نیازهای ملی و روندهای جهانی تدوین شده‌اند تا ضمن پاسخگویی به چالش‌های کنونی، چشم‌اندازی روشن برای بهره‌بردا ...
بهره برداری از ۱۷۰ همت طرح دریایی و بندری در هفته دولت/ بنادر ایران میزبان سرمایه گذاران خارجی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ۱۷۰ همت سرمایه گذاری در حال اجرا که در هفته دولت بخشی از آن شامل پروژه های بخش خصوصی و دولتی به بهره برداری رسیده یا عملیات اجرایی آن آغاز می شود، این طرح‌ها شامل پروژه‌های گسترده‌ای از توسعه زیرساخت‌هایی مانند اسکله‌ها، تجهیزات، ساخت شناورهای امدادی و راهنما (ساخت داخل) و همچنین ساماندهی ترافیک محورهای منتهی به بنادر شمال و ج ...
خروجی همایش دریامحور: تجویز نسخه های توسعه دریایی
اگر همایش توسعه دریامحور هوشمندانه باشد افتخار فعالان دریایی می‌شود​​​​​​​گروه توسعه دریایی - ایرج گلشنی - در راستای توسعه دریایی ایران، از هر اقدام مثبتی باید حمایت کرد، حتا اگر نسبت به آن اقدام، حساسیت ها و نقدهایی هم وجود داشته باشد. البته که کار بی نقص فقط کار خداست؛ اما با انبوهی از تجربه و دانشی که اهالی فن در حوزه دریا دارند، انتظارات بالاست و همین انتظارات باعث موشکافی و کشف برخی ایرا ...
تأسیس نخستین شهر هوشمند دریایی ایران در قشم
به گزارش مانا، فرزین حقدل روز دوشنبه در نشستی در همین رابطه با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلان کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه اقتصاد دریاپایه، جزیره قشم در حال تبدیل شدن به کانونی مهم برای متمرکزسازی فعالیت‌های دریایی ایران است. ...
نگاهی به تجارب امارات در توسعه بنادر و لجستیک برای ایران
امارات با استفاده از فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی، توانسته است سیستم‌های لجستیکی خود را یکپارچه کند و به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها دست یابد. این کشور با ایجاد سیستم‌های مدیریت اطلاعات پیشرفته، توانسته است جریان کالاها را به‌صورت مؤثری مدیریت کند. در ایران، با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته، هنوز در برخی مناطق نیاز به بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی وجود دارد ...
کلید رونق صنایع دریایی؛ اصلاح قوانین و جذب سرمایه
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، در نشست با خبرنگاران حوزه حمل ونقل دریایی ضمن تشریح عملکرد صندوق، مهم ترین چالش های آن را کمبود منابع مالی عنوان کرد و بر لزوم اصلاح قوانین و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تقویت اقتصاد دریا تأکید داشت. ...
درس آموخته ها و کاربردهای تجربی امارات برای توسعه بنادر و لجستیک ایران
تجارب امارات متحده عربی در توسعه لجستیک بندری و بنادر خشک نشان می‌دهد که پیوند استراتژیک میان بنادر اصلی و بنادر خشک می‌تواند به‌طور مستقیم بر کاهش زمان ترانزیت، افزایش بهره‌وری زنجیره تأمین و بهبود رقابت‌پذیری ملی اثرگذار باشد. امارات، به ویژه از طریق بندر جبل علی، موفق شده است با ایجاد شبکه‌ای منسجم از بنادر خشک داخلی و مراکز توزیع، ظرفیت لجستیکی خود را از یک ساختار ...
چشم انداز دریا محور و رقابت های منطقه ای در حمل ونقل دریایی
دریاها و آبراه‌ها، شریان‌های حیاتی اقتصاد جهانی هستند و کنترل یا بهینه‌سازی استفاده از آن‌ها، تعیین‌کننده جایگاه رقابتی کشورها در تجارت بین‌المللی است. چشم‌انداز دریامحور به معنای برنامه‌ریزی بلندمدت برای بهره‌گیری پایدار از ظرفیت‌های دریایی و آبی، با حفظ امنیت، محیط‌زیست و بازدهی اقتصادی است. رقابت‌های منطقه‌ای نیز در بستر همین آبرا ...
تحول بزرگ در حمل ونقل دریایی با هوش مصنوعی؛ Hyundai Glovis هفت کشتی خود را هوشمند میکند.
Hyundai Glovis با اجرای پروژه HiNAS Control و تجهیز هفت کشتی PCTC به ناوبری هوشمند، تحولی بزرگ در حمل‌ونقل دریایی ایجاد می‌کند؛ صرفه‌جویی ۳.۹٪ در مصرف سوخت، کاهش CO₂، و ارتقای ایمنی.
سند تا ساحل، راهبردهای توسعه پایدار
«انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران» در یک دهه اخیر، همایش و نمایشگاه جانبی آن‌را با محوریت «توسعه دریامحور»، به‌صورت دوسالانه برگزار می‌کند. این همایش که تا کنون چهار دوره از آن برگزار شده است، پنجمین دوره آن می‌بایست در روزهای 26 و 27 آبان‌ماه سال جاری با عنوان «همایش ملی توسعه دریامحور، حکمرانی و سرمایه‌گذاری» برگزار شود. لیکن؛ ...
تصویب نام، شعار و محورهای اصلی پنجمین همایش ملی و نمایشگاه جانبی توسعه دریامحور
ششمین نشست مشترک انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با مؤسسه اطلاع رسانی و مطبوعاتی تین، به عنوان برگزار کننده و حامی رسانه‌ای همایش و نمایشگاه جانبی توسعه دریامحور، رأس ساعت 9 صبح شنبه، 21 تیرماه 1404 در محل انجمن برگزار شد.
جنگ 12 روزه امریکا و اسرائیل با ایران
در ساعت 3.5 صبح روز جمعه، مورخ 23 خردادماه 1404، کشور عزیزمان مورد حمله و تعرض رژیم صهیونیستی قرار گرفت و در روز نهم نیز امریکا با حمله به تأسیسات اتمی «فردو»، «نطنز» و «اصفهان»، رسماً وارد جنگ شد. پس از 12 روز جنگ و درگیری، در تاریخ 4 تیرماه با پذیرش ایران، آتش‌بس موقتی برقرار شد. ...
مقایسه تطبیقی توسعه دریامحور ایران با کشورهای پیشرو
اقتصاد دریایی یا اقتصاد دریاپایه به مجموعه فعالیت‌های اقتصادی اطلاق می‌شود که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از منابع، ظرفیت‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی دریایی بهره می‌گیرند. این اقتصاد شامل بخش‌هایی چون حمل‌ونقل دریایی، بنادر، شیلات، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر فراساحلی، زیست‌فناوری دریایی، استخراج منابع زیر دریا و خدمات مرتبط با دریا می‌ش ...
ثبت نام در توسعه دریامحور زیر ذره بین کارشناسان حمل و نقل
در نخستین نشست موضوع سنجی و تبیین هدف همایش اقتصاد دریامحور ایران، جمعی از کارشناسان و متخصصان بنادر و دریانوردی کشور از بخش خصوصی و دولتی و دانشگاهی گرد هم آمدند و پیرامون سنجش و تبیین موضوع و هدف همایش اقتصاد دریامحور ایران که قرار است آبان ماه سال جاری برگزار شود گفتگو و درباره رویکردهای آن به بحث و تبادل اطلاعات پرداختند. ...
آغاز به کار وب سایت و سامانه ثبت نام و دریافت مقالات
به اطلاع کلیه پژوهشگران می رساند که پورتال کنفرانس راه اندازی گردید و پژوهشگران محترم می توانند از طریق سامانه کاربران ضمن ثبت نام نسبت به ارسال اصل مقاله اقدام و همچنین پیگیر فعالیت های جاری کنفرانس نیز باشند.
توسعه دریامحور (یا اقتصاد مبتنی بر دریا) به مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی اطلاق می‌شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از دریاها، سواحل و منابع آبی بهره می‌گیرند. این نوع اقتصاد در دهه‌های اخیر به‌عنوان یک راهبرد نوین برای توسعه پایدار مطرح شده و به دلایل مختلفی از جمله؛ مزیت جغرافیایی و تجاری، منابع طبیعی گسترده، امنیت غذایی و اشتغال، زیست‌پذیری و توسعه منطقه‌ای، توسعه فناوری و نوآوری، موقعیت ژئوپلیتیکی و نظامی و دلایل متنوع دیگر، از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
WhatsApp
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !