ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آمادگی بخش خصوصی برای پشتیبانی از کریدور شمال- جنوب
آمادگی بخش خصوصی برای پشتیبانی از کریدور شمال- جنوب

به گزارش ایسنا، مسعود پل مه در دومین نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریامحور با بیان اینکه تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور دریا است و علی رغم اینکه توجهات زیادی در حوزه قانون صورت گرفته در حوزه اجرا توفیق چندانی نداشتیم، گفت: امیدواریم با حمایت‌های دولت بتوانیم آنها را اجرایی کنیم و مواهب اقتصادی شایسته را که از دریا می تواند سفره مردم را بزرگتر کند به ارمغان بیاوریم. 

وی افزود: در پنجمین همایش توسعه دریامحور  با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به صورت همزمان شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که شرایط کشتیرانی کشور با توجه به تشدید تحریم ها به چه صورت است، گفت: اسنپ بک صرفا یک عبارت تحریمی بود که چند سال بعد از تحریم‌های دیگر اتفاق افتاد و مانع فعالیت‌های دریانوردی و کشتیرانی ما نشد زیرا از قبل وجود داشت.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: تحریم ها اگرچه هزینه‌های ما و مدت زمان دست‌یابی به برنامه‌ها را افزایش می‌دهد اما مانع اصلی نیست ولی گلوگاه‌هایی را برای ما ایجاد می کند که شرایط اقتصادی تشدید شود. تمام فعالیت‌های کشتیرانی ما در ۱۰ سال گذشته ذیل تحریم بوده و از تجاربی خوبی در بی اثر کردن تحریم ها بهره مند هستیم به همین منظور کالاها به یا از مقاصد مختلف به بنادر ایران به موقع به مقاصد خود می رسند و محدودیتی در این بخش وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص مهلت ۱۰ روزه برای پرداخت بدهی فعالان بندری نیز گفت: از هفته گذشته بانک مرکزی تغییراتی در نرخ ارز ETS و یکسان سازی با تالار دوم ایجاد کرد و باعث شد نرخ تسعیر ارز افزایش یابد. در نتیجه بر مبنای نرخ جدید اعلام شده بانک مرکزی باید محاسبات خود را وصول کنیم. یک فرصت ۱۰ روزه به فعالان بندری که دارای بدهی تقویمی هستند اعلام کردیم که می توانند در این بازه با نرخ قبل تسعیر پرداخت های خود را انجام دهند.

پل مه همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه بخش خصوصی آمادگی کامل برای اینکه بتواند پشتیبانی کامل از راه گذر شمال - جنوب به عمل بیاورد، دارد، گفت: حلقه مفقوده ارتباط سخت افزاری ما در حوزه ریل بوده که حد فاصل رشت تا آستارا و چابهار تا زاهدان را داریم. به نظر می رسد چابهار- زاهدان تا پایان سال به اتمام می‌رسد و همچنین با توجه به توافق ایران و روسیه، اتصال ریلی رشت- آستارا طی ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در داخل کشور چه موانعی بر سر راه کشتیرانی وجود دارد، گفت: بروکراسی‌ که در کشور وجود دارد و عدم وجود نگاه فرابخشی برای حفظ یک ساختار تجاری و یک بنگاه اقتصادی باعث شده دست اندرکاران بخش خصوصی در تنگنا قرار گیرند. 

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان گفت: سهمی که تاکنون از دریا استیفا شده، عمدتاً از منظر منافع تجارت خارجی سرزمینی و نگاه دولت بوده در حالی که از منظر بخش خصوصی، دریا یک فرصت بسیار ارزشمند و الهی برای کشور محسوب می‌شود. ما باید به این باور برسیم که دریا می‌تواند مزیت جدی برای ایجاد اشتغال، درآمدزایی مؤثر و افزایش بهره‌وری فراهم کند، مشروط بر آنکه پیش‌نیازهای لازم برای بهره‌برداری از این مزیت را بپذیریم و اجرا کنیم.


یک شنبه 30 آذر 1404 (4 روز قبل )
توسعه دریامحور (یا اقتصاد مبتنی بر دریا) به مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی اطلاق می‌شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از دریاها، سواحل و منابع آبی بهره می‌گیرند. این نوع اقتصاد در دهه‌های اخیر به‌عنوان یک راهبرد نوین برای توسعه پایدار مطرح شده و به دلایل مختلفی از جمله؛ مزیت جغرافیایی و تجاری، منابع طبیعی گسترده، امنیت غذایی و اشتغال، زیست‌پذیری و توسعه منطقه‌ای، توسعه فناوری و نوآوری، موقعیت ژئوپلیتیکی و نظامی و دلایل متنوع دیگر، از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است.
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
موسسه اطلاع رسانی و مطبوعاتی ترابریار نوید
انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
پنجمین همایش توسعه دریامحور
WhatsApp
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !